انجمن حبوبات ایران|نمایش جزییات خبر

چگونه سقف واردات را افزایش دهیم

چگونه سقف واردات را افزایش دهیم
با رتبه بندی شاخص های کسب و کار –کیفی و بهبود رتبه بنگاه اقتصادی در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی وزارت صمت (MVCRS.IR)
اعتبار سنجی واردکنندگان و صادرکنندگان کالا چیست؟
 
هیئت وزیران در تیرماه 1397 مصوبه ای با موضوع اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، تعیین سقف ارزشی واردات و تعداد رشته فعالیت، بر اساس رتبه‌بندی اعتباری «سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری» را تصویب نمود. بر اساس این مصوبه اعتبارسنجی واردکنندگان و صادرکنندگان کالا در کشور، از سال 1398 توسط سامانه رتبه‌بندی اعتباری وزارت صمت، یکی از زیر سامانه های جامع تجارت صورت گرفت و سقف ارزشی واردات بر اساس رتبه‌بندی اعتباری «سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری» تعیین میگردد و در صورت عدم امکان رتبه‌بندی، سقف حداقلی 500 هزار دلار در نظر گرفته می شود. همچنین تعداد رشته فعالیت کارت بازرگانی بر اساس رتبه‌بندی اعتباری سامانه مذکور تعیین میگردد. کاربران اصلی این سامانه بازرگانان تجارت خارجی کشور و مدل در نظر گرفته شده جهت تعیین سقف واردات، یک مدل 1000 امتیازی متشکل از 4 بخش مسئولیت پذیری اجتماعی، مالی، کسب و کار- کمی و کسب و کار-کیفی است.
 
 بازرگانان با توجه به فعالیت های گذشته خود و بر اساس اطلاعات موجود آنان در پایگاه داده ای کشور از سه بخش مسئولیت پذیری اجتماعی ، مالی، کسب و کار کمی امتیازاتی را دریافت می کنند و با مراجعه به سامانه جامع تجارت و ورود به قسمت مدیریت رتبه بندی می تواند رتبه خود را مشاهده کنند .
 
به بازرگانان با توجه به امتیاز دریافتی از اطلاعات پایه که جمع امتیازات 4 بخش ذکر شده می باشد سقف واردات تعلق می گیرد. که جهت اطلاع از سقف واردات تعیین شده خود می بایست با به همراه داشتن امتیاز رتبه بندی به سازمان صمت استان مربوطه خود مراجعه کنند.
 
با توجه به توضیحات ارائه شده برای هر بنگاه اقتصادی بر اساس فعالیت های گذشته و امتیاز دریافتی خود از سامانه سقف واردات تعیین شده است و در صورتی که سقف مورد نظر پر شود نیاز به افزایش امتیاز و رتبه بندی شاخص های کیفی ایجاد می شود. لذا شرکت ها زمانی به موسسات رتبه بندی رجوع می کنند که به شدت به مشکل برخورد کرده و زمان محدودی جهت رتبه بندی دارند و با توجه به گسترده بودن مدل ارزیابی شاخص های کیفی، امتیازات مناسبی را در زمان کوتاه نمی توانند بدست آورند لذا لزوم اطلاع رسانی مناسب از  جانب انجمن ها جهت آشنایی شرکت ها به این مدل می توانند در جهت تسریع روند رتبه بندی و همچنین رتبه مناسب شرکت ها راهگشا باشد.
 
 
 
چگونه رتبه خود را بهبود دهیم
 
به بازرگانان با توجه به امتیاز دریافتی از اطلاعات پایه که جمع امتیازات 4 بخش ذکر شده می باشد سقف واردات تعلق می گیرد. جهت اطلاع از سقف واردات تعیین شده خود می بایست با به همراه داشتن امتیاز رتبه بندی به سازمان صمت استان مربوطه خود مراجعه کنند. در مدل امتیازی ارائه شده توسط وزارت صمت، امتیاز شاخص های کسب و کار کیفی تا زمانی که شرکت ها فرایند رتبه بندی کیفی را انجام ندهند صفر در نظر گرفته شده است. بنابراین شرکت ها می توانند با انجام رتبه بندی شاخص های کیفی خود توسط مؤسسات رتبه‌بندی تایید صلاحیت شده وزارت صمت از جمله شرکت رتبه بندی اعتباری پارس کیان امتیازات خود را افزایش دهند.این فرایند با درج ثبت درخواست در سایت parscrc.ir  آغاز و متقاضیان در 8 حوزه ارزیابی می گردند:
 
1-وضعیت مدیران 2- نظام مدیریتی 3-برنامه ریزی راهبردی 4- وضعیت تولید و یا ارائه کالا  5- وضعیت اشتغال
 
6- وضعیت بهره وری 7-تشکل گرایی و فعالیت های عام المنفعه 8- پیش بینی رونق موضوع فعالیت در آینده
 
 
 
افزایش امتیاز در وضعیت مدیران:
 
 ارائه مدارک تحصیلی مدیران و سابقه بیمه
 
 ارائه گواهینامه های دوره های آموزشی مدیران
 
 
 
افزایش امتیاز در نظام مدیریتی:
 
ارائه استاندارد و مجوز های قانونی
 
ارائه دستورالعمل ها و رویه های شرکت مثال دستورالعمل جذب و استخدام، دستورالعمل خرید و تامین مواد، دستورالعمل فروش و بازاریابی، آیین نامه معاملات، دستورالعمل حقوق و پاداش...)
 
 
 
افزایش امتیاز در اشتغال زایی:
 
ارائه گواهینامه های دوره های آموزشی پرسنل
 
 
 
افزایش امتیاز در تشکل گرایی و فعالیت های عام المنفعه:
 
ارائه گواهی عضویت در انجمن
 
ارائه مستندات کمک های عام المنفعه

 

 

۱۰ مهر ۱۴۰۲ ۰۹:۲۳
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید